Leden van de protestantse gemeente Colmschate-Schalkhaar hebben het script bedacht.

​Zij zijn niet alleen de bedenkers, maar vervullen zelf – samen met andere gemeenteleden – ook een rol in de commercial. Het is het derde jaar dat de Protestantse Kerk een kerstcommercial maakt. Nieuw dit jaar is dat de dienstenorganisatie niet een reclamebureau, maar vijf gemeenten heeft gevraagd een script te bedenken voor de commercial.

Humor & Inhoud

Een jury bestaande uit reclame- en televisiemensen heeft de scripts van de vijf gemeenten beoordeeld. Volgens de jury heeft de protestantse gemeente Colmschate-Schalkhaar het meest verrassende script bedacht. “Het is een gedurfde commercial waarin een goede link wordt gelegd tussen de kerstclichés en waar het met kerst werkelijk over gaat.”

Bastiaan van den Berg, één van de mensen achter het script: “De voorgaande jaren misten de commercials humor. Ook vinden we dat mensen aangesproken moeten worden om vanwege de inhoud naar de kerk te willen komen. Met ons idee proberen we daarom om naast wat meer humor ook mensen te prikkelen juist vanwege de inhoud nieuwsgierig te worden naar de kerk in kerstnacht.”

De opnamen vinden plaats in Deventer en de Ichtuskerk in Colmschate. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de menskracht en het netwerk van de protestantse gemeente Colmschate. De dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk ondersteunt de productie.

Primeur op facebook

De commercial is vanaf 15 december als eerste te zien op de facebookpagina van de Protestantse Kerk. Marloes Nouwens, persvoorlichter van de dienstenorganisatie, hoopt dat alle gemeenten die een facebookpagina hebben de commercial gaan delen met hun fans. “En dat die fans het dan weer delen met hun vrienden op facebook, zodat op deze manier duizenden mensen worden uitgenodigd om naar de kerk te gaan.” Daarnaast wordt de commercial in de week voor kerst uitgezonden op de publieke zenders.