Van busrit en boottocht tot fietsen, rummikub, bingo en veel vrije tijd

Seniorenreis PK Diepenveen1Op zaterdag 18 juli was het een drukte van belang aan de Roetertsweg. Op de parkeerplaats achter het Hof van Salland kwamen ± 30 reislustige senioren samen om een weekje vakantie te vieren. Het doel was Hotel Aan de Vaart in Appelscha. Terwijl de reizigers en uitzwaaiers een kopje koffie of thee dronken in het Hof zorgde Pieter, de vriendelijke chauffeur, voor het inladen van de bagage, rollators en een enkele rolstoel. Ja, ja er komt wat bij kijken. Zelfs een auto met aanhanger, met daarin een scootmobiel en twee elektrische fietsen, gaat mee. Precies op tijd vertrok de bus richting Friesland. Via de IJsseldijk en Zwolle namen we even de snelweg tot aan Havelte. Daar volgenden we de Drentse hoofdvaart tot aan Smilde en toen linksaf naar Appelscha. Een prachtige rit waarbij Pieter ons veel vertelde over de sluisjes en het pomp systeem om het water op peil te houden. In het hotel werden we ontvangen met een kopje thee of koffie en daarna volgde de kamer indeling. Na het heerlijke diner was het tijd voor een kennismakingsspel. Dit nam meer tijd in beslag dan we gedacht hadden, maar iedere deelnemer kwam aan het woord en vertelde iets over zijn of haar leven. Zondagmorgen bezochten de meeste deelnemers de kerkdienst waarvoor we een stukje moesten lopen. Gelukkig had Marrie de auto bij zich en konden ook zij die minder goed ter been waren de dienst bijwonen. Na de lunch maakten we met hoteleigenaar, kok en buschauffeur Fred, een prachtige rondrit door het Drents-Friese Wold. Fred kende de omgeving op zijn duimpje en wist ons veel te vertellen. Maandagmiddag maakten we weer een mooie tocht maar nu naar Zuidlaren. In een mooie uitspanning dronken we thee met gebak, in de schaduw van een eeuwenoude beukenboom. s’ Avonds konden we genieten en/of zingen onder begeleiding van Wim Dekker.

Hadden we zondag en maandag af en toe een buitje, dinsdag was een stralende dag! Dat kwam goed van pas want we gingen varen. We reden met de bus naar Terhorne waar Fred ons precies bij de loopplank van de boot liet uitstappen. We gingen aan boord bij schipper mw. Riemersma. Precies het zelfde schip en be-”vrouwing” als twee jaar geleden. We voeren nu alleen een iets andere route over het Sneekermeer en de Langweerder wielen. De partner van Fred, Henny, voorzag ons van broodjes, fruit en koffie. We konden heerlijk genieten van het zonnetje wat de meesten van ons ook deden. Terug in het hotel wachtte ons weer een fijn diner.

Woensdag hadden we een vrije dag. Maar geen luie dag! We begonnen met een grote groep sportievelingen met gymnastiek op je stoel. Dit deden we buiten op het terras tot het te warm werd in de zon. De lachsalvo’s waren niet van de lucht. Natuurlijk moest er ook gerummikupd worden, door sommigen bijna met het mes op tafel!! Rond koffietijd kregen we bezoek uit Diepenveen. Enkele kerkenraadsleden en gasten kwamen een kijkje nemen. Na de lunch maakten enkele deelnemers een fietstocht, anderen gingen op familie bezoek en weer anderen maakten een wandelingetje of, u raadt het al…rummikuppen. Woensdagavond werden we getrakteerd op een prachtig optreden van het Shanty koor de Compagnonsvaarders uit Oosterwolde. Het koor bestond uit ± 50 leden en dan waren ze er niet eens allemaal. Wij zongen vrolijk mee.

De volgende morgen werd er weer gefietst, gewandeld of gespeeld. Ieder koos voor zichzelf een gezellige invulling. Donderdag na de lunch stond de bus weer klaar voor een bezoek aan de “Karstenshoeve”. Een prachtige Drentse museumboerderij in Ruinerwold. Het lekkere kopje koffie met koek en de mooie rondleiding deed ons denken aan vroeger tijden. De rit door de mooie Drentse dorpjes en landschappen was geweldig. Bij terugkomst in het hotel verdween Fred weer in de keuken en een uurtje later wachtte ons, als gewoonlijk weer een heerlijk diner. Aan de overkant van de vaart was braderie en velen van ons kuierden hier even rond. Daarna was het “Henny-avond” en speelden we onder leiding van Henny Bingo.

Op de laatste dag kregen we een toegift. We reden weer een prachtige route door de oost Friese natuur en kwamen zo in het Groningse Eelde. Daar was het Internationale Klompen Museum. Geloof me: een klomp is niet zomaar een klomp. Wij dachten, dat wij de klomp hadden bedacht maar in het Franse Noorden deden ze dat al veel eerder. En wat dacht u van de Japanse en Syrische bruidsklompen. Of klompen met hoge hakken. Schitterend versierde klompen uit Afghanistan. De koffie met Groningse koek en de rondleiding waren fantastisch. ’s Middags was er weer ruimte voor vrije invulling. Sommigen gingen fietsen of winkelen, enkelen speelden weer hun geliefde spelletje rummikub of Mens erger je niet. Ook werden al veel koffers weer gepakt. Evenals sommige broekriemen gingen ook enkele koffer riemen moeilijk dicht. ’s Avonds was er weer muziek en daarna de laatste nacht in het hotel.

De volgende morgen moesten we al weer vroeg vertrekken omdat Pieter ons weer naar huis zou brengen en dan door ging naar het westen van het land om nieuwe gasten te halen. Rond kwart over tien waren we bij de “Schure” van de familie Grootentraast waar kookstudio Bosschloo ons met koffie opwachtte. Na een glaasje kregen we een gezellig stamppotje en een lekker toetje geserveerd. Marrie, John en Joke kregen van alle deelnemers een prachtige plant voor op terras of tuin aangeboden uit handen van Riet Slot dit namens alle deelnemers uiteraard. Ook was er een mooi boeket namens de diaconie voor de organisatie waarbij wij ook mw. Hannie Hulleman rekenen en bedanken voor haar inzet achter de schermen.

Gini Tiebot-Achtereekte en Joke Riemersma

Seniorenreis PK Diepenveen2Seniorenreis PK Diepenveen3 Seniorenreis PK Diepenveen4